Kitti és Szonja blogja

Ezt a naplót elsősorban két kislányomnak készítem, hogy legyen ilyesfajta emlék is a gyermekkorukról. Jegyzetek a lányok mindennapjairól, ünnepeiről, fejlődésükről, örömről, bánatról.

Kitti Laura

Szonja Kinga

Gyerekekkel kreatívan

Friss topikok

  • panograph: Most találtam rá a blogodra, Szonja, és szeretnék javasolni egy igen különleges kincskereső játéko... (2020.09.25. 23:31) Kincskeresős szülinap
  • molnar.orsolya: Ajánlok Nektek egy remek szülinapi játékot! Ez a LogiKoffer, ami egy izgalmas logikai kincskereső ... (2017.02.21. 22:31) Szülinapi zsúr
  • Komáromi Renáta: Van egy remek szülinapi program, amit jó szívvel ajánlok Nektek gyerekzsúrra. Ez a LogiKoffer, ami... (2017.02.17. 21:47) Kalóz party játékok
  • Komáromi Renáta: Én is ajánlom Nektek a LogiKoffer szülinapi játékot! Nálunk hatalmas siker volt! www.logikoffer.... (2017.02.13. 21:44) Kalóz party
  • Komáromi Renáta: Ajánlom Nektek a LogiKoffer szülinapi játékot! Nálunk hatalmas siker volt! www.logikoffer.hu Ez eg... (2017.02.13. 21:02) Születésnap játszóházban

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Türelem

2010.02.01. 21:40 Beso

Ez az a dolog, amiből mostanában kevés van nekem. Amikor jóval túl a harmincon úgy döntöttünk párommal, hogy gyereket vállalunk, arra számítottam, hogy ennyi idősen sokkal több türelmem lesz a gyerek(ek)hez, mint huszonévesen. Igaz azt nem tudhatom, hogy fiatalabb énemnek mennyi türelme lett volna, de úgy látom – és ezt egy velem egyidős, szintén pici gyerekes barátnőm is így látja a saját példáján -, hogy a korok száma nem egyenesen arányos a türelem mértékével. A türelmem a gyerekek számának változásával viszont fordított arányosan változott. Legalábbis én így érzem. 

Különösen türelmetlen vagyok az utóbbi időben. Igyekszem elszámolni 10-ig, de van amikor kettőig sem tudok. Főleg kisebbik lánykám szokott kihozni a sodromból a makacsságával, akaratosságával. Mivel nincs elég türelmem, következetes sem tudok igazán lenni, ami tovább növeli Szonja akaratosságát, hisztijeit. Elméletben – az esetek döntő többségében – tisztában vagyok, hogy mit kéne tennem, hogy kicsit más irányba tereljem lányom viselkedését, de sajnos a gyakorlatban nagyon ritkán tudom alkalmazni. Sokszor vagyok úgy vele, hogy jól van akkor tedd meg, kapd meg, amit akarsz, akartál, csak hagyd abba ezt a hisztit, sírást. Mert milyen apró dolog az, hogy a kért teát ne az apa adja oda, hanem anya. Még ha anya épp valamit dolgozik, apa meg ráér, és ő van közelebb. Emiatt hallgassuk az üvöltést? Ugyanakkor tudom, hogy pont az ilyen apró dolgokkal teszünk olajat a tűzre egy következő alkalomhoz. Szerintem most már abban is tisztában van a „pici” lány, hogy ha el kezd öklendezni, akkor anya könnyebben megtörik. De mit csináljak, hagyjam, hogy a hányásig sírjon??? Mert előfordult már párszor ilyen, amikor úgy döntöttem, hogy a végsőkig kitartok. 

Megesik, hogy tartom magam és nem engedek. Ilyenkor – miután másodszülöttem lenyugodott - szépen elmagyarázom neki, hogy anya miért nem tette meg azt, amit kért. S ő is tudja, hogy éppen „rosszat” tett és bocsánatot is kér a viselkedése miatt. Ehhez azonban – hogy következetes maradjak – egy tonnányi türelemre lenne szükségem. 

A legrosszabb az egészben az, hogy gyermekeink, mint egy tükör visszaadják a mi türelmetlen viselkedésünket. Különösen Kitti reakcióiban szoktam meglátni magam. Ilyenkor el tudnék süllyedni a szégyentől (saját magam előtt). 

Kitti soha nem volt egy igazán hisztis gyerek. Voltak persze neki is hisztijei, de nagyon kezelhető volt. Amilyen hamar jött neki ez a korszak, olyan gyorsan el is múlt. Nem egy buta gyerek. Mondhatni, hogy nagyon is okos. Most levette, hogy Szonja milyen könnyen célt ér a hisztijeivel, így Kitti is újabban, ha nagyon el szeretne érni valamit olyan ribilliót csap, hogy csak pislogok.

Attól tartok, ha ez így megy tovább Szonja teljesen átveszi az uralmat a család felett. (Talán még nem vette át igazán.) Kitti alapjában véve egy rendes, jó szívű, kedves kis(nagy)lány. Ő magától is odaadja húgának legkedvesebb játékait is, s ha Szonja hisztizik, akkor meg pláne. 

Nem tudom hogyan tovább. Illetve elméletben lennének ötleteim, de úgy érzem, hogy jelenleg nem vagyok képes az elképzeléseimet megvalósítani. Valahogy meg kéne erősíteni magam, jógával? Meditációval? 

Sokáig azt hittem egyedül vagyok a problémáimmal. Az általam olvasott legtöbb babás blog anyukái a világ legtürelmesebbjei, vagy a gyerekeik áldott jó gyermekek. Csak egy-két blogban olvasok hasonló „kiborultam” bejegyzést. A valóságos környezetemben azonban nem egy anyuka panaszkodik hasonló problémákról. Ez megnyugtat. Mármint az, hogy nem csak velem van a baj. De ez az én gondomat sajna nem oldja meg, de lehet a többi anyukával együtt töprengeni valamilyen megoldáson.

 

10 komment

Címkék: gondolatok

A bejegyzés trackback címe:

https://kitti-szonja.blog.hu/api/trackback/id/tr881721217

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dius_78 2010.02.01. 22:03:29

Szerintem mindannyiunknak vannak ilyen időszakai, gyereknek is, felnőttnek is, mindegy az, hogy hány éves. A kisebbek mindig harcolnak a maguk kis pluszáért, ezért aztán mindenre képesek, és tapasztalataim szerint sokkal nagyobb kitartással is rendelkeznek, mint nagyobb testvéreik.
Amikor az én legkisebb fiam ennyi idős volt, mint most Szonja, bizony rengetegszer borított ki annyira, hogy vagy sírógörcsöt kaptam a tehetetlenségtől, vagy pedig ultimátumot adtam, vagy ő, vagy én.. Pont ilyen hosszú tél is volt, mint most, egymás agyára mentünk. Aztán kitavaszodott, a kis zsarnokból újra a bűbájos mosolyú kisfiam lett... és ez a tél megint visszahozta a kis zsarnokomat..
Nem vagyok türelmes én sem. Nem vagyok a legkevésbé sem következetes ezeken a napokon, mert minden mindegy, csak hagyjon már... De azt gondolom, ettől ő még tökéletesen tudja a határokat, és vissza is fog találni hozzá, mert ez megint csak valamiféle télfóbia lehet.
Remélem nálatok is csak ennyiről van szó. :)

Csöppke · http://www.csoppkeblog.hu 2010.02.02. 07:11:18

Nálunk most épp Lóci brutális hisztijei tesznek minket próbára, nemkicsit...szerintem mindenhol vannak ilyen nehezebb időszakok; nekem is nagyon nehéz most türelmesnek lennem. :-/ De bízunk a mielőbb javulásban :))) Nektek is kitartást:)

BPanka 2010.02.02. 09:36:12

Akár nálam is olvashattál már kiborulósat, nálunk is vannak hasonló problémák, még ha mostanában pont nem is írtam erről. Majd írok. :-)
És nálunk sem Bori viszi a prímet... Úgy látszik a kisebb gyerekekbe nagyobb akarat szorul. Janka még benne sincs az igazi dackorszakban, de már olyan sikítós hisztiket tud csapni, ha bármi nem úgy történik, ahogy ő elképzelte, hogy komolyan félek, hogy mi lesz később...
És én sem vagyok mindig türelmes. Sajnos. :-(
Pedig amúgy én is úgy gondolom, hogy ez az egyetlen út, hogy kitartóan és következetesen biztosítjuk róla a kis raplist, hogy ezzel a magatartással semmit nem ér el.
Bori már tudja, hogy ha normális hangnemben kér valamire, akkor még akár az akaratommal is szembe mehet egy bizonyos határig, de ezt nem tartom rossz dolognak, lehet egy szülő is kompromisszumkész, az ésszerűség keretein belül - de ezt csak hiszti nélkül állom én is.

Az kemény dió, amit írsz, hogy Szonja akár hányásig is tudja magát hergelni, erre azt hiszem én is megtörnék. Nem tudom, létezik-e köztes megoldás, hogy valahogy kiemeled a helyzetből, de a hiszti tárgyát mégsem teljesíted, hogy ne higgye, hogy ezzel elér bármit is - lehet, hogy lehetetlent javasolok.

Ami meg a türelemgyűjtést illeti, nekem mindig egy nap kikapcsolódás szokott segíteni. Nem tudom nálatok megoldható-e, nálatok is olvasok segítőkész nagyikról, hátha el tudnál szabadulni egy kis kikapcsolódásra - ezúttal egyedül, mert férjjel együtt úgyis előbb-utóbb úgyis a gyerekekről fog szólni a beszélgetés, márpedig a cél ilyenkor, hogy pár órára teljesen elvonatkoztass róluk, már amennyire egy anyának ez sikerülhet. :-)

m-s petra · http://www.mirkolinda.blogspot.com 2010.02.02. 10:33:24

nos, nálunk éppenhogy az 5 éves fiam a sikítófrászos, és a 3 éves lányom a nyugisabb. ki érti ezt?!?! szóval mirkó néha kibírhatatlan. igen, néha rácsapom a szobaajtót és elvonulok inkább egy cigarettára. még mindig jobb, mintha képen törölném teljes erőből. mert néha igencsak viszket a tenyerem... :D
várom az ötleteket én is :)

Beso · http://kitti-szonja.blog.hu 2010.02.03. 04:47:31

@Dius_78: Nagyon remélem, hogy a tavasz eljöttével (bárcsak itt lenne már) változik - jó irányba - a helyzet. Gondolkodtam rajta és biztos az is közrejátszik a türelmetlenségemben, hogy estére már ki vagyok purcanva a hajnal 5 órás keléstől, aztán a 8 órás munka, itthon meg vár a háztartás. Mondjuk ez tavasszal és nyáron is így lesz, de talán a napsütés jó hatással lesz mindannyiunkra.
@Csöppke: Rólad nem is tudom elképzelni, hogy kiborulsz (az írásaid alapján):-))) De veled együtt bízom a változásban!
@BPanka: Nem tudom, hogy lehetne Szonját hiszti közben kizökkenteni, vagy ahogy írod kiemelni az adott szituációból. Próbáltam a szeretgetést, ölelgetést, hideg vizes spriccelést (a zuhany alá azért nincs szívem bedugni), elterelő hadműveleteket (ilyenkor szinte lehetetlen).
Ezt az anyás napot viszont megpróbálom véghezvinni. Csak olyan keveset vagyunk kettesben a férjemmel, hogy az ajándékba kapott napokat inkább vele töltöm. De egyszer kivételt fogok tenni!
@m-s petra: Ez érdekes, hogy nálatok a nagyobb a hisztisebb. Bár több helyről hallottam már, hogy a fiúk még hisztisebbek tudnak lenni, mint a csajok.

Csajócák 2010.02.03. 15:10:17

Szia!

Akkor itt az idő , hogy kibújjak zugolvasói mivoltomból..Mily érdekes, nálunk is a kicsi a "ludas" ezekben a dolgokban.
Már kétszer a hányásig fajult a dolog...először, irtóra megijedtem....nagyon..mert nem raktam be neki a Teletubbiet:-(((.Azért borult ki...Utána olvastam a szakirodalomban, mert megijedtem...
És a másodiknál megtettem amit írtak....
A lényeg az volt.A gyereke NE lássa, hogy mi megijedünk ettől a produkciotól...mert akkor képes lesz továbbra is zsarolni...Ne foglalkozzunk a dologgal különösképpen.
No most leírom a második, hogyan történt.
Előadta megint...és hányt...én meg fapofával, kimentem rongyért vízért egyébbért...és jöttem letöröltem..őt kivittem a kanapéra és mondtam, hogy ennek semmi értelme, nyugodtan ordithat tovább.Anyának dolga van.Takarit.Kezébe nyomtam az innivalóját, itt várjon meg amig végzek...eltüntem a látóköréből.....Elhiheted, nagyon ideges voltam belülről.De úgy csináltam, mintha egy kakis pelust cseréltem volna ki...
NO.
Többet NEM hányt!!!nem tudom e-miatt-e de nem csinálta.Persze mikor végeztem, leültem mellé, elmondtam miért nem lehetett éppen valamit...és megsimiztem...megöleltem, sőt hozzámbújt szorosan.
Őt nem lehet kizökkenteni.Se ölelés, se figyelemelterelés...SEMMI.Viszont igyekszem következetes lenni.A nem az NEM.Lehet üvölteni.És láss csodát napról napra egyre csökkennek a hiszti időtartamai.
Persze a mindennapi piszlicsáré dolgokban engedek...mert ha nem tenném, az egész napunk abból, álna, hogy vezsekszem vele.
Pl.Milyen cumit adtam oda...ő csavarja rá az innivalójára a kupakot...akkoris , ha kiborul...nem az a pelus jó amit épp a kezemben tartok, hanem amit kivesz a stócból...ilyenek.
Remélem valami megoldást találtok, mert ez tényleg nagyon nehéz.Higgadtnak maradni....Kitartást és akkor már nem zugolvaslak:-)), ha nem baj...
Ja, és a kicsi most volt 2 éves!!!Khm.No comment...Ő sem akar fogat mosni!!És nekem se engedi!!!hehe

Üdv, ÉVi

pedit 2010.02.03. 18:26:09

Szia!

Hiszti esetében szerintem minden gyerekhez más és más a kulcs. Nórinál elég annyit mondani, hogy na de Nóóóóóóóóri, milyen viselkedés ez? elszégyelli magát, odabújik és megnyugszik. Nnnna Lucára semmi nem hatott, a hideg vizes fröcskölés olaj a tűzre, fenyegetőzés olaj a tűzre, szép szó, olaj a tűzre, mindentől csak még jobban begurul és csak azért se. Én kipróbáltam azt, hogy kiviszem az adott szobából, leültetem és közlöm vele, hogy addig nem állhat fel, amíg meg nem nyugodott, az üvöltés kis (he-he) kis idő után durcába megy át, és akkor már lehet vele beszélni. Természetesen egyedül hagyom, hogy bőgje ki magát nyugodtan. Luca nem egyszer, nem kétszer hányt, már nem ijeszt meg. Legutóbb tök nyugodtan mondtam neki, hogy ha hány, akkor ő takarítja fel. Azt mondta, hogy azért sem fog :)
Vagy a másik ami nálatok nem válik be a kizökkentés, az nálunk is csak a hiszti kezdetekor.
Nálunk a kicsi a hisztis, akaratos, makacs, ellentmondást nem tűrő személy akivel olykor minden nap egy küzdelem.

Türelem hmmm, nekem az segít, ha felkeltem magamban a lelkiismeretemet, hogy milyen kevés időm jut rájuk munka mellett, na meg ha nagy mérgemben elkapom őket egy ölelésre :)

Beso · http://kitti-szonja.blog.hu 2010.02.08. 21:20:34

@Csajócák: @pedit: Köszönem Évi sé Edit nektek is a saját tapasztalatokon alapuló tanácsokat, bevált taktikákat. Igen az eszem tudja, hogy KÖVETKEZETESSÉG a kulcsszó. S az is igaz, hogy ha gyerek hány, az ember egyből megijed egy pillanatra (legalább is én), és mivel az nem egy kellemes dolog a gyermeket is meg szeretném óvni, eme kellemetlenségtől. De szerencsére nálunk is csak 2 esetben fajult el eddig a dolog. Igyekszem, hogy a jövőben el se jussunk idáig.
Egyébként mióta megírtam ezt a bejegyzést -kopp-kopp-kopp- azóta nem volt nagyobb hiszti!

lostrider · http://apamsecret.blog.hu/ 2010.02.10. 13:11:02

Baj az, hogy a gyerek hisztis? Mi felnőttek hisztisek, idegesek, idegeskedőek, stresszesek, haragosak, ordibálósak vagyunk. Nekünk segít valaki? Nekünk segítene, ha lespriccelnének, zuhany alá dugnának, elmagyaráznának dolgokat? Ahogy mi is, úgy sokszor a gyerek is tudja, hogy ez éppen nem jó. Így fejezi ki magát – figyeljünk arra, hogy megértjük-e.
Ha nekünk sem segít, akkor miért gondoljuk, hogy a gyereknek fog? Ha felképelik nyilván elhallgat, ahogy én is elhallgatnék, egy pillanatra - legalábbis. Sokszor azt gondoljuk, hogy a gyereknek tökéletesnek kell lennie: hogy mosolyogjon, hogy okos legyen, hogy szép, hogy ügyesebb, és ... Az ő kudarca a mi kudarcunk. Bár Besó semmiképpen sem ezen szülők közé tartozik, de sokszor a szeretet az háttérbe szorul: hogy azért vállaltunk gyereket, mert szeretni akarjuk, óvni, félteni és leginkább - ez fontos - élvezni. Ha a félelmeink uralkodnak el, ha már előre rettegünk, hogy mi lesz az esti lefekvéssel, a délutáni evéssel, a fogmosással, akkor ezt megérzik. Ő is fél – kölcsönös félelem. A félelem nagyobb baj, mint ha a gyerek nem mos fogat. Ha azt akarod, hogy a gyereked megváltozzon, változtass magadon. Ne várd el, hogy három, négy, öt éves ördögcsont változzon angyallá, anélkül, hogy neked bármit is kéne tenned. Ne háborúzz! A gyerek nem az ellenséged, akivel akaraterősségi versenyben vagy. Legyél cinkosa néha abban, hogy a következetesség szigorú szabályait átléped. Ne csak a tüneteket kezeld: kibírom a sírását, el tudok számolni tízig, hanem próbálj az egész fölé emelkedni. Hogyan várhatod el a kicsitől, hogy ne hisztizzen, amikor te pedig nem tudsz türelmesebb lenni? Ha te is leplezed a türelmetlenséged, akkor ő is csak „leplezni” fogja a hiszti mentességet. És ebben a leplezésben a gyerekek, szerencsére, ügyetlenebbek. Figyelj a gyerekre, hogy mit akar: éhes, fáradt, szomjas, beteg – nyilván hisztizni fog. Én is ordítani tudnék, amikor náthás vagyok és elegem van a takonyból. Fölnőttként leplezem, és veres orral szuszogok. Ilyenkor nehéz segíteni, csak dúdolni halkan, talán. És van, amikor a korlátokat keresi: meddig mehet? Mit érhet el? Magunk is néha bizonytalanul tipegünk a világ szabályrendszerében (illik, nem illik, szabad, nem szabad), hát még ők, akik csak tanulják a megtanulhatatlant? A következetesség nálam nem vasfegyelmet, hanem biztonságot jelent. Nem az a korlát, ami elzárja a tiltott világot, hanem az a korlát, amibe kapaszkodhat. Következetesen tudnia kell, hogy mit szabad és mit nem. Még akkor is, amikor közösen bűnözve nem mostok fogat, csokit esztek ebéd helyett vagy sáros lábbal visszarohantok a rongybabáért.
Hiszti van, és lesz. Mint ahogy nekünk is vannak ilyen meg olyan napjaink. Talán én is a nyugodtságot javasolnám, meg a mosolyt - még ha nehéz is. Én sokszor elnevettem magam, mert én ettől szoktam megnyugodni. Talán a gyereknek is használ. Egyelőre vegyes eredmények vannak - de én mindenképp jobban érzem magam.
Bármennyire is tanácsok vannak a soraimban, mindezek csak ötletek. Még ismerősként is csak gondolatokat érdemes megfogalmazni – a bölcsek köve egyikünk zsebében sem lapul.
És végezetük hadd osszak meg egy reklámot veletek:
adweek.blogs.com/adfreak/freakiest09popup16.html

Beso · http://kitti-szonja.blog.hu 2010.02.15. 21:49:59

@lostrider: Köszönöm szépen neked is a tanácsokat, megállapításokat! Én nem várom el, hogy a gyerekeim tökéletesek legyenek, azt meg el sem tudom képzelni, hogy ne hisztizzenek. Inkább magamat szeretném megtanítani a türelemre. Hogy türelmesebben, tisztább aggyal tudjam kezelni azokat a helyzeteket is amik egyikünk számára sem kellemesek.
Ha betetgség, félelem okozza a kiborulásukat nekem is könnyebb megnyugtatnom őket, de ha "értelmetlen" hiszti van az kiborít (pl. én adjak valamit oda, ne a férjem).
Sokmindent próbáltam ezekben szituációkban, többek között a nevetést is. Van amikor az jött be. Máskor nem. Ez függ attól, hogy a gyerkőcnek mennyire fontos az amit el akar érni (legalábbis úgy vettem észre).
Még egyszer köszi, hogy megosztottad a gondolataidat velem!
süti beállítások módosítása