Kitti és Szonja blogja

Ezt a naplót elsősorban két kislányomnak készítem, hogy legyen ilyesfajta emlék is a gyermekkorukról. Jegyzetek a lányok mindennapjairól, ünnepeiről, fejlődésükről, örömről, bánatról.

Kitti Laura

Szonja Kinga

Gyerekekkel kreatívan

Friss topikok

• panograph: Most találtam rá a blogodra, Szonja, és szeretnék javasolni egy igen különleges kincskereső játéko... (2020.09.25. 23:31) Kincskeresős szülinap
  • molnar.orsolya: Ajánlok Nektek egy remek szülinapi játékot! Ez a LogiKoffer, ami egy izgalmas logikai kincskereső ... (2017.02.21. 22:31) Szülinapi zsúr
  • Komáromi Renáta: Van egy remek szülinapi program, amit jó szívvel ajánlok Nektek gyerekzsúrra. Ez a LogiKoffer, ami... (2017.02.17. 21:47) Kalóz party játékok
  • Komáromi Renáta: Én is ajánlom Nektek a LogiKoffer szülinapi játékot! Nálunk hatalmas siker volt! www.logikoffer.... (2017.02.13. 21:44) Kalóz party
  • Komáromi Renáta: Ajánlom Nektek a LogiKoffer szülinapi játékot! Nálunk hatalmas siker volt! www.logikoffer.hu Ez eg... (2017.02.13. 21:02) Születésnap játszóházban

Naptár

29 30

Séta a Jági tanösvényen

2013.10.03. 15:32 Beso

Hétvégén délelőtt egy rövid sétára volt kedvünk, egy olyan helyre, ami nincs túl messze fővárosunktól, nem is túlságosan megerőltető (a lányok, főleg Szonja nagyon kifáradnak a suliban), de azért mégis csak erdő. Eszembe jutott, hogy Kittiék a sulival tavaly, vagy tavalyelőtt voltak egy kiránduláson a Jági tanösvényen, ahonnan már a kora délutáni órákban vissza is tértek a sulilba.

A tanösvény Pilisszentivánról indul. Megnéztük itthon a térképen, K. be is pötyögte a koordinátákat a telefonjában lévő GPS-be, ami egyébként egyáltalán nem megbízható, ennek ellenére mi hittünk az útbaigazításának. A 10-es úton haladtunk Dorog irányába, beérkeztünk Pilisvörösvárra. Itt éppen javították a 10-es utat, volt egy kis elterelés. A telefonos térképünk jelezte, hogy már mindjárt a célnál vagyunk, de mi csak nem találtuk és valamilyen zsákutcába keveredtünk. Megkérdeztünk egy bácsit, hogy merre van a Villa Negra étterem (ugyanis e mellől a vendéglátóipari egység mellől indul a tanösvény), illetve a tanösvény. Halvány fogalma sem volt róla, ezek után már csak a fejünk után mentünk, amikor észrevettem egy buszmegálló táblájáról, hogy még nem is Pilisszentivánon vagyunk, hanem csak Pilisvörösváron. Innen már hamar megtaláltuk Szentivánt és nem sokkal, hogy magunk mögött hagytuk a község elejét jelző táblát jobbra kb. a második utcában megtaláltuk a Villa Negra éttermet és a Jági tanösvényt is.

Az étteremben beszereztünk egy tájékoztató füzetet a tanösvényről (480 Ft), ami egyébként az internetről is letölthető innen. A füzet megismertet bennünket a hárshegyi homokkővel, a Jági tó történetével és állat világával, az Ördög torony keletkezésével, bemutatja a Jági tanösvényen felbukkanó fákat, vadgyümölcsöket.

A túra nem hosszú mindössze 3,5 km, a szintemelkedés is elhanyagolható. (Mondanám, hogy akár babakocsival is bejárható, de nem tudom a két kerítést, amin keresztül létra vezet ki lehet-e hagyni.) A Jági tó stégjén fogyasztottuk el tízórainkat, ahol sajnos a molnárkákon kívül nem láttunk más állatot (egyetlenegy békát sem). Illetve láttunk pár kutya többször megjelent és belegázolt a vízbe, azután szaladtak vissza gazdáikhoz. Két helyen kerítést kellett másznunk, egy-egy létra segítségével. A tanösvény egyik állomásánál szép kilátás nyílik a Zsíros hegyre, Hármashatár-hegyre, és az Ördög torony sziklaképződményére. A tanösvény egyik szakaszán mindkét oldalon rengeteg szeder bokor volt. Sajnos a szeder szezonról már lekéstünk, pár szemet találtunk csak, viszont megállapítottuk, hogy nagyon kevesen járhattak erre, mert a bokrok tele voltak már elérett és elszáradt szederrel. A tanösvény egy másik szakaszán pedig rengeteg kökény és galagonyabokor volt. Életemben nem kóstoltam még galagonyát, pedig biztos más kirándulásainkon is találkoztunk vele, csak nem tudtuk, hogy azok a piros kis bogyók ehetőek. A tájékoztató füzetben viszont megtaláltuk a galagonya bokor leveleinek rajzát, így meg mertük kóstolni a termését is. Nekem az almához hasonlít az íze, marokszámra szedtük és ettük. A kökényt is megkóstoltuk (sőt K. és Kitti elég sokat ettek belőle), de az még nagyon fanyar volt, hisz még nem csípte meg a dér. A kilátó környékén pedig belebotlottunk pár csipkebokorba, erről is eszegettünk és pár csésze teára való a hátizsákba is került. Úgy látom a lányoknak nagyon bejön, ha lehet így eszegetni kirándulás közben a természet gyümölcseit. Egy korábbi kirándulásunk alkalmával pl. szilva került a pocakjukba. Ilyenkor valahogy a méterek is gyorsabban fogynak.

Mint említettem rengeteg kökény bokor volt a tanösvény utolsó szakaszán, rá is kerestem az interneten, hogy mily módon lehet kökény lekvárt készíteni. Találtam egy nagyon érdekes, hasznos blogot, melynek írója a vadnövényekből készített ételeinek, italainak receptjeit és egyéb hasznos tanácsokat tesz közzé.

És akkor pár fotó a kirándulásunkról:

A tanösvény tájékoztató táblája és egy kemence a Villa Negra étteremnél

Erdőnjárók

A Jági tónál

Kutyák a vízben!

Tízórai a tó stégjén

Fahidacska (nem egy patak, hanem egy csalánmező felett)

A kilátó ...

...és a kilátás

Kissé homályosan az Ördögtorony

Ezen a "létrán" kellett átmászni a kerítésen

Futás!!!

Egy nagyranőtt hársfa tövében

Galagonya bokor levele és termése

Alagút

Túránk befejeztével elmentünk az alig 100 méterre található játszótérre (főút mellett található, mi akkor vettük észre, amikor túlmentünk a tanösvényhez vezető utcán). Van itt minden: "konditerem" a felnőtteknek, játékok az egész kicsiknek, játékok a kicsit nagyobbaknak, betonpálya kosárpalánkkal a kisebbeknek és a nagyoknak. Szuper hely!

A fa szaletli alatt padok, a szülőknek, vagy a megfáradt gyerekeknek. A homokozó felett ponyva, hogy a nyári napsütésben árnyékot adjon.

Hullámcsúszda

Szólj hozzá!

Címkék: kirándulás

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.